måndag 17 augusti 2015

Grävhjälp

Kroppen var ledbruten och mör vid kvällningen igår. Med två soliga och lediga dagar bakom mig och dessutom en hyrd minigrävare så blev det så. :)

Vi har aldrig tidigare, trots alla dessa storstenar vi har på/i tomten, använt oss av annat än handkraft när vi grävt i trädgården, men nu hyrde vi alltså en grävare för att gräva upp träd, stubbar och flytta buskar. 



På västsidan har vi haft en ganska oanvänd gräsmatta med bärbuskar i skogskanten. I takt med att skogen bredvid växt så hamnade bärbuskarna i helskugga. Vi tog bort ett litet träd och flyttade en syren som vi hade i gräsmattan och placerade ut bärbuskarna där. 

Vi hade bara en rabatt med klippstånds och några bortglömda praktbetonikor. Nedan är det en glimt av rabatten med klippstånds innan jag grävde upp dom. 



Jag provade på att använda grävaren, men det var inget för mig så maken grävde bort det stora och jag det lilla. Det blev tre nya perennrabatter av de återanvända blommorna! När jag grävde upp betonikorna så hade en nästlat in sig totalt med syrenen så tråkigt nog gick bästspaden rakt av när jag tog i. Kändes lite knasigt när en hel grävmaskin stod bredvid mig. Snopet.

Jag var lite stressad innan eftersom jag tänkt att vi skulle flytta bärbuskarna, men utan att jag hade någon egentlig plan. Nu blev det som det blev och förhoppningsvis blir det bra!


Efter att ha haft vattenspridarn på för att vattna nyplanteringarna är det bara en leråker kvar. Jag hoppas att vi hinner så gräs fastän hösten närmar sig?

Jag har ju dille på uteplatser i trädgården och vi har sparat en liten plätt för det nu också. Det är stället som de allra sista solstrålarna når om kvällen innan solen försvinner bakom berget. Bra så. 

2 kommentarer:

  1. Vad ni jobbat, blir bra det där! Härligt med en till uteplats, kan man få för många liksom? Nä.

    SvaraRadera
  2. Hej hopp vad ni har jobbat på och tunga grejer var det med nog är det bra med maskinhjälp allt. Man få inte vara dumdristig och tro att man klarar allt. Bättre att spara krafterna till efterarbetet för det blir det massor av. Det kommer säkert att bli bra kul att se bilder därifrån nästa sommar.Hoppas vi får det. Jag tycker det är roligt att följa bloggares jobb från idé till verklighet.Visst kan du så gräs innan hösten det är bäst då för blir våren tidig får ni fint gräs till sommaren.
    Ha det gott och ta några dagars vila nu.
    Kram Meta

    SvaraRadera